2011. augusztus 23., kedd

Rozskenyér az új kenyér ünnepére



Augusztus 20-a az új kenyér ünnepe, így nálunk is készült egy jó kis rozskenyér. Ezt rendszeresen sütöm, különböző változatokban (eredetileg egyébként Fűszeres Esztertől lestem). Most sokmagos változatban készült, bár sajnos vannak hiányosságai: elfogyott a kenyérlisztem, sikérem és tejsavóporom (ezekkel klasszisokkal jobb minőségű kenyér süthető), nem volt lenmagom és hántolt napraforgó magom, pedig ezek is kívánkoztak volna rá, de így is nagyon finom lett a végeredmény. És persze szívmelengető érzés házi kenyeret enni ünnepkor (is). 
Ha már augusztus 20., Szent István ünnepe a tüzijáték és a házi kenyér mellé egy pohár itthon és külföldön egyaránt többszörösen díjazott Szent István Korona Irsai Olivér dukál!

Hozzávalók:
3 pohár teljes kiőrlésű rozsliszt
1,5 pohár fehér kenyérliszt (ennek hiányában fele-fele arányban sima és rétes liszt)
2 kiskanál sikér
2 kiskanál édes tejsavó por
1 ek koriander mag
2 kiskanál egész kömény
3 kiskanál só
2,5 dkg élesztő
1 ek méz (vagy cukor)
2 pohár langyos víz
nagy marék dió
szezámmag
tökmag

Az élesztőt egy pohár langyos vízben megfuttattam a cukorral. A tésztát a magok és a dió kivételével meggyúrtam (most a robotgép dagasztókarjával, de kézzel izgalmasabb). Eléggé ragadós tésztát kaptam,  de ez így jó. Letakarva a duplájára kelesztettem, majd újra összegyúrtam, belemorzsoltam a diót, és ezt is hozzágyúrtam. Sütőpapírral bélelt püspökkenyér-formába tettem a tésztát, és újra hagytam kelni. A tetejét bevagdostam, megszórtam a magokkal (előtte kicsit megfröcsköltem vízzel, hogy jobban ragadjanak). Egy tepsibe kevés vizet öntöttem, ebbe állítottam a formát, és 200 fokra melegített sütőben megsütöttem. Közben pótoltam alatta a vizet, ha elfogyott.
Amikor langyosra hűlt, vajjal megkenve, a kertből szedett sárga koktélparadicsommal és egy pohár finom borral leöblítve ettük - a fűszerek miatt eléggé domináns az íze, de bármivel nagyon finom!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése